CTET Paper II Syllabus
(For Classes VI to VIII – Elementary Stage)

I. बाल विकास एवं शिक्षाशास्त्र / Child Development and Pedagogy – 30 Questions
a) बाल विकास (प्राथमिक विद्यालय स्तर) / Child Development (Elementary School Child) – 15 Questions
- विकास की अवधारणा एवं अधिगम से उसका संबंध / Concept of development & its relationship with learning
- बाल विकास के सिद्धांत / Principles of the development of children
- वंशानुक्रम एवं पर्यावरण का प्रभाव / Influence of Heredity & Environment
- समाजीकरण प्रक्रिया: सामाजिक जगत एवं बच्चे (शिक्षक, अभिभावक, सहपाठी) / Socialization processes: Social world & children (Teacher, Parents, Peers)
- पियाजे, कोहलबर्ग एवं व्यगोत्स्की: सिद्धांत एवं आलोचनात्मक दृष्टिकोण / Piaget, Kohlberg & Vygotsky – constructs & critical perspectives
- बाल-केंद्रित एवं प्रगतिशील शिक्षा की अवधारणा / Concepts of child-centered & progressive education
- बुद्धिमत्ता की अवधारणा का आलोचनात्मक दृष्टिकोण / Critical perspective of the construct of Intelligence
- बहु-आयामी बुद्धिमत्ता / Multi-Dimensional Intelligence
- भाषा एवं विचार / Language & Thought
- लिंग एक सामाजिक संरचना के रूप में; लिंग भूमिकाएँ, पक्षपात एवं शैक्षिक व्यवहार / Gender as a social construct; gender roles, bias & educational practice
- शिक्षार्थियों में व्यक्तिगत अंतर; भाषा, जाति, लिंग, समुदाय, धर्म आदि पर आधारित विविधता को समझना / Individual differences among learners – understanding diversity of language, caste, gender, community, religion etc.
- अधिगम के लिए मूल्यांकन एवं अधिगम का मूल्यांकन का अंतर / Distinction between Assessment for learning & assessment of learning
- विद्यालय-आधारित मूल्यांकन, सतत एवं व्यापक मूल्यांकन / School-Based Assessment, Continuous & Comprehensive Evaluation
- विद्यार्थियों की तैयारी के स्तर, अधिगम व आलोचनात्मक चिंतन के आकलन हेतु उपयुक्त प्रश्न तैयार करना / Formulating appropriate questions for readiness, learning & critical thinking
b) समावेशी शिक्षा एवं विशेष आवश्यकताओं वाले बच्चों की समझ / Inclusive Education & Children with Special Needs – 5 Questions
- विविध पृष्ठभूमि से आने वाले, वंचित एवं गरीब बच्चों की आवश्यकताओं को पूरा करना / Addressing learners from diverse, disadvantaged backgrounds
- अधिगम कठिनाई, विकलांगता आदि वाले बच्चों की आवश्यकताएँ / Addressing needs of children with learning difficulties, impairment etc.
- प्रतिभाशाली, रचनात्मक, विशेष रूप से सक्षम शिक्षार्थी / Talented, Creative, Specially abled learners
c) अधिगम एवं शिक्षण शास्त्र / Learning and Pedagogy – 10 Questions
- बच्चे कैसे सोचते और सीखते हैं; असफलता के कारण / How children think & learn; reasons for failure
- शिक्षण-अधिगम की मूल प्रक्रियाएँ, अधिगम एक सामाजिक क्रिया के रूप में / Basic processes of teaching & learning; learning as a social activity
- बच्चा समस्या समाधानकर्ता एवं वैज्ञानिक अन्वेषक के रूप में / Child as a problem solver & scientific investigator
- बच्चों के वैकल्पिक विचार; गलतियों को अधिगम की प्रक्रिया का हिस्सा मानना / Alternative conceptions; errors as learning steps
- संज्ञान एवं भावनाएँ / Cognition & Emotions
- प्रेरणा एवं अधिगम / Motivation & learning
- अधिगम में योगदान करने वाले व्यक्तिगत एवं पर्यावरणीय कारक / Factors contributing to learning – personal & environmental
II. भाषा – I / Language I – 30 Questions
a) भाषा बोध / Language Comprehension – 15 Questions
- अपठित गद्यांश – 2 अंश (1 गद्य/नाटक, 1 कविता) / Two unseen passages – prose/drama & poem
- प्रश्न – बोध, अनुमान, व्याकरण, मौखिक क्षमता / Questions on comprehension, inference, grammar, verbal ability
b) भाषा विकास का शिक्षाशास्त्र / Pedagogy of Language Development – 15 Questions
- अधिगम एवं अर्जन / Learning & acquisition
- भाषा शिक्षण के सिद्धांत / Principles of language teaching
- सुनना एवं बोलना: भाषा का कार्य / Role of listening & speaking; function of language
- विचार व्यक्त करने में व्याकरण की भूमिका / Role of grammar in communication
- विविध कक्षा में भाषा शिक्षण की चुनौतियाँ / Challenges in diverse classrooms
- भाषा कौशल / Language skills
- भाषा बोध एवं प्रवीणता का मूल्यांकन / Evaluating language comprehension & proficiency
- शिक्षण-अधिगम सामग्री / Teaching-learning materials (Textbook, multimedia, multilingual resources)
- उपचारात्मक शिक्षण / Remedial Teaching
III. भाषा – II / Language II – 30 Questions
(Language II की संरचना Language I जैसी है, अंतर केवल भाषा के प्रकार में होगा)
IV. गणित एवं विज्ञान / Mathematics and Science – 60 Questions
(i) गणित / Mathematics – 30 Questions
a) विषय-वस्तु / Content – 20 Questions
- संख्या पद्धति / Number System (Knowing our Numbers, Whole Numbers, Integers, Fractions, Playing with Numbers)
- बीजगणित / Algebra (Intro, Ratio & Proportion)
- ज्यामिति / Geometry (Basic ideas, Shapes 2D-3D, Symmetry, Construction)
- मापन / Mensuration
- आँकड़ों का प्रबंधन / Data Handling
b) शिक्षण संबंधी मुद्दे / Pedagogical Issues – 10 Questions
- गणित का स्वरूप एवं तर्कशील चिंतन / Nature of Mathematics & Logical Thinking
- पाठ्यक्रम में गणित का स्थान / Place of Mathematics in Curriculum
- गणित की भाषा / Language of Mathematics
- सामुदायिक गणित / Community Mathematics
- मूल्यांकन एवं उपचारात्मक शिक्षण / Evaluation & Remedial Teaching
(ii) विज्ञान / Science – 30 Questions
a) विषय-वस्तु / Content – 20 Questions
- भोजन / Food (Sources, Components, Cleaning food)
- पदार्थ / Materials (Daily use)
- सजीव जगत / The World of the Living
- गति एवं विचार / Moving Things, People & Ideas
- वस्तुओं का कार्य / How Things Work (Electricity, Magnets)
- प्राकृतिक घटनाएँ / Natural Phenomena
- प्राकृतिक संसाधन / Natural Resources
b) शिक्षण संबंधी मुद्दे / Pedagogical Issues – 10 Questions
- विज्ञान की प्रकृति एवं संरचना / Nature & Structure of Sciences
- उद्देश्यों, विधियों एवं मूल्यांकन / Aims, Methods & Evaluation
- अवलोकन, प्रयोग, खोज / Observation, Experiment, Discovery
- नवाचार एवं एकीकृत दृष्टिकोण / Innovation & Integrated Approach
- समस्याएँ एवं उपचारात्मक शिक्षण / Problems & Remedial Teaching
V. सामाजिक अध्ययन/सामाजिक विज्ञान / Social Studies–Social Sciences – 60 Questions
a) विषय-वस्तु / Content – 40 Questions
- इतिहास / History (When, Where & How से लेकर India After Independence तक)
- भूगोल / Geography (Earth, Globe, Environment, Air, Water, Resources, Agriculture)
- सामाजिक एवं राजनीतिक जीवन / Social & Political Life (Diversity, Government, Constitution, Judiciary, Social Justice etc.)
b) शिक्षण संबंधी मुद्दे / Pedagogical Issues – 20 Questions
- सामाजिक अध्ययन का स्वरूप / Nature of Social Science
- आलोचनात्मक चिंतन विकसित करना / Developing Critical Thinking
- स्रोतों का उपयोग / Use of Primary & Secondary Sources
- परियोजना कार्य एवं मूल्यांकन / Project Work & Evaluation