मुसवा रइथे जी (छत्तीसगढ़ी) (हिंदी कक्षा – 3)

जानने योग्य

  • कही जा रही बात कहानी कविता आदि को ध्यान से समझते हुए सुनते और अपनी प्रतिक्रिया व्यक्ति करते हैं।
  • कहानी, कविता आदि को उपयुक्त उतार-चढ़ाव, गति, प्रवाह और सही पुट के साथ सुनाते हैं।
  • सुनी हुई रचनाओं की विषय-वस्तु घटनाओं, पात्रों, शीर्षक आदि के बारे में बातचीत करते हैं. प्रश्न पूछते हैं अपनी प्रतिक्रिया देते हैं राय बताते हैं / अपने तरीके से (कहानी, कविता आदि) अपनी भाषा में व्यक्त करते है।
  • आस-पास होने वाली गतिविधियों / घटनाओं और विभिन्न स्थितियों में हुए अपने अनुभवो के बारे में बताते, बातचीत करते और प्रश्न पूछते हैं।
  • कहानी, कविता अथवा अन्य सामग्री को समझते हुए उसमें अपनी कहानी / बात जोडते है।
  • अलग-अलग तरह की रचनाओं / सामग्री (अखबार बाल पत्रिका, होर्डिंग्स आदि) को समझकर पढ़ने के बाद उस पर आधारित प्रश्न पूछते हैं अपनी राय देते हैं/ शिक्षक एवं अपने सहपाठियों के साथ चर्चा करते हैं, पूछे गए प्रश्नों के उत्तर (मौखिक, साकेतिक) देते हैं।
  • अलग-अलग तरह की रचनाओं में आए नए शब्दों को संदर्भ में समझकर उनका अर्थ सुनिश्चित करते हैं।
  • स्वेच्छा से या शिक्षक द्वारा तय गतिविधि के अंतर्गत वर्तनी के प्रति सचेत होते हुए स्व-नियंत्रित लेखन (कनवेंशनल राइटिंग) करते हैं।
  • विभिन्न उद्देश्यों के लिए लिखते हुए अपने लेखन में शब्दों के चुनाव, वाक्य संरचना और लेखन के स्वरूप (जैसे-दोस्त को पत्र लिखना, पत्रिका के संपादक को पत्र लिखना) को लेकर निर्णय लेते हुए लिखते हैं।

कउँवा रइथे खोधरा म अउ, बिला म मुसया रइथे जी ।

कोलिहा रइथे खेत खार म पानी म केछवा रइथे जी ।।

चाँटी रेंगय मुइयाँ म अउ मछरी तउँरय पानी म

मेचका रइथे दुनो जघा म कोठा म गरुवा रइथे जी ।।

कुकुर ह रइथे खोर-गली म मिट्ठू रुख राइ म जी ।

रेरा चिरइ के खोंधरा सुघ्घर, माटी म गेंगरुवा रइथे जी ।।

केकरा घलो बिला म रइथे, खुसरा रइथे खोंड़रा मा

मँइसी रइथे मँइसथान म. कोठा म पँड़वा रइथे जी ।।

हाथी रइथे बन जंगल म बेंदरा डारा- खाँधा म ।

हवा म किंजरत रइथे फाँफा, माँड़ा म बघवा रइथे जी ।।

प्रश्न अउ अभ्यास

गतिविधि-

गुरुजी कक्षा ल दू दल म बाँट देवय। दुनो दल एक दूसर ले मुँहअखरा प्रश्न पूछँय । पाछू गुरुजी ह घलो मुँहअखरा प्रश्न पूछँय। कुछ प्रश्न अइसन हो सकथे-

(क) कोलिहा कहाँ रइथे ?

(ख) काखर खोधरा सुग्घर होथे ?

बोध प्रश्न-

प्रश्न 1. ए प्रश्न मन के उत्तर लिखव ?

(क) कउँवा कहाँ रइथे ?

(ख) बिला म कोन कोन रइथे ?

(ग) कोन जीव ह पानी अउ भुइयाँ दूनों जघा म रइथे ?

(घ) गरुवा मन कहाँ बँधाये ?

(ड.) पानी म रहइया जीव-जंतु के नाँव लिखव ?

भाषा-अध्ययन अउ व्याकरण-

प्रश्न 1. पढ़व समझय अउ लिखव

1. कउँवा काँव-काँव ।

2 कोलिहा

3. मेचका

4. बेंदरा

5 मिट्ठू

प्रश्न 2. जोड़ी मिलावव-

1. पिंजरा बघवा

2.कोठा मछरी

3.माड़ा केकरा

4. पानी मिट्टू

5. बिला गरुवा

प्रश्न 3. खाल्हे म लिखाय वाक्य मन ल हिन्दी म लिखव

(क) रेरा चिरइ के खाँधरा सुग्घर होथे ।

(ख) फॉफा हवा म किंजरत रइथे।

(ग) केकरा घलो बिला म रइथे।

(घ) मछरी पानी म तउँस्थे ।

समझव कतकोन जीव-जंतु के नाँव ल सँघरा बोले जाथे। जइसे कुकुर – बिलइ

प्रश्न 4. ए पाठ म आय शब्द मन बर जोड़ी (सँघरा अवझ्या शब्द) खोज के लिखव ।

1. खेत —————-
2. गाय —————-
प्रश्न 5. पढ़व, चिन्हव अउ सबले अलग ल छाँट के लिखव

(क) बघवा, कउँवा, हाथी, कोलिहा

(ख) खोंधरा, बिला, जलेबी, पिंजरा

(ग) रेरा चिरइ मिट्ठू कोइली, केकरा

(घ) बेंदरा, मछरी, केछवा, मेचका

योग्यता विस्तार-

1.

मछरी, मँचका, कउँवा अउ मिट्टू के चित्र बनावव ।

2.

चिरइ मन अपन खोधरा ल कइसे बनायें ? देख के बतावव ।

34

मुसुवा अऊ बेंदरा के अलग-अलग कहिनी खोजव अउ कक्षा म सुनावव ।

चार प्रकार के चिरइ मन के खोंधरा के बारे में लिखव

(1) खोंधरा बनाए के जघा कोन तिर है ?

(2) खोंधरा बनाए बर का का जिनिस के उपयोग होए हे?

(3) खाँवरा ह दूसर चिरई के खोंधरा ले का का बात में अलग हे ?