जानने योग्य
- कही जा रही बात कहानी कविता आदि को ध्यान से समझते हुए सुनते और अपनी प्रतिक्रिया व्यक्ति करते हैं।
- कहानी, कविता आदि को उपयुक्त उतार-चढ़ाव, गति, प्रवाह और सही पुट के साथ सुनाते हैं।
- सुनी हुई रचनाओं की विषय-वस्तु घटनाओं, पात्रों, शीर्षक आदि के बारे में बातचीत करते हैं. प्रश्न पूछते हैं अपनी प्रतिक्रिया देते हैं राय बताते हैं / अपने तरीके से (कहानी, कविता आदि) अपनी भाषा में व्यक्त करते है।
- आस-पास होने वाली गतिविधियों / घटनाओं और विभिन्न स्थितियों में हुए अपने अनुभवो के बारे में बताते, बातचीत करते और प्रश्न पूछते हैं।
- कहानी, कविता अथवा अन्य सामग्री को समझते हुए उसमें अपनी कहानी / बात जोडते है।
- अलग-अलग तरह की रचनाओं / सामग्री (अखबार बाल पत्रिका, होर्डिंग्स आदि) को समझकर पढ़ने के बाद उस पर आधारित प्रश्न पूछते हैं अपनी राय देते हैं/ शिक्षक एवं अपने सहपाठियों के साथ चर्चा करते हैं, पूछे गए प्रश्नों के उत्तर (मौखिक, साकेतिक) देते हैं।
- अलग-अलग तरह की रचनाओं में आए नए शब्दों को संदर्भ में समझकर उनका अर्थ सुनिश्चित करते हैं।
- स्वेच्छा से या शिक्षक द्वारा तय गतिविधि के अंतर्गत वर्तनी के प्रति सचेत होते हुए स्व-नियंत्रित लेखन (कनवेंशनल राइटिंग) करते हैं।
- विभिन्न उद्देश्यों के लिए लिखते हुए अपने लेखन में शब्दों के चुनाव, वाक्य संरचना और लेखन के स्वरूप (जैसे-दोस्त को पत्र लिखना, पत्रिका के संपादक को पत्र लिखना) को लेकर निर्णय लेते हुए लिखते हैं।
कउँवा रइथे खोधरा म अउ, बिला म मुसया रइथे जी ।
कोलिहा रइथे खेत खार म पानी म केछवा रइथे जी ।।
चाँटी रेंगय मुइयाँ म अउ मछरी तउँरय पानी म
मेचका रइथे दुनो जघा म कोठा म गरुवा रइथे जी ।।
कुकुर ह रइथे खोर-गली म मिट्ठू रुख राइ म जी ।
रेरा चिरइ के खोंधरा सुघ्घर, माटी म गेंगरुवा रइथे जी ।।
केकरा घलो बिला म रइथे, खुसरा रइथे खोंड़रा मा
मँइसी रइथे मँइसथान म. कोठा म पँड़वा रइथे जी ।।
हाथी रइथे बन जंगल म बेंदरा डारा- खाँधा म ।
हवा म किंजरत रइथे फाँफा, माँड़ा म बघवा रइथे जी ।।
प्रश्न अउ अभ्यास
गतिविधि-
गुरुजी कक्षा ल दू दल म बाँट देवय। दुनो दल एक दूसर ले मुँहअखरा प्रश्न पूछँय । पाछू गुरुजी ह घलो मुँहअखरा प्रश्न पूछँय। कुछ प्रश्न अइसन हो सकथे-
(क) कोलिहा कहाँ रइथे ?
(ख) काखर खोधरा सुग्घर होथे ?
बोध प्रश्न-
प्रश्न 1. ए प्रश्न मन के उत्तर लिखव ?
(क) कउँवा कहाँ रइथे ?
(ख) बिला म कोन कोन रइथे ?
(ग) कोन जीव ह पानी अउ भुइयाँ दूनों जघा म रइथे ?
(घ) गरुवा मन कहाँ बँधाये ?
(ड.) पानी म रहइया जीव-जंतु के नाँव लिखव ?
भाषा-अध्ययन अउ व्याकरण-
प्रश्न 1. पढ़व समझय अउ लिखव
1. कउँवा काँव-काँव ।
2 कोलिहा
3. मेचका
4. बेंदरा
5 मिट्ठू
प्रश्न 2. जोड़ी मिलावव-
1. पिंजरा बघवा
2.कोठा मछरी
3.माड़ा केकरा
4. पानी मिट्टू
5. बिला गरुवा
प्रश्न 3. खाल्हे म लिखाय वाक्य मन ल हिन्दी म लिखव
(क) रेरा चिरइ के खाँधरा सुग्घर होथे ।
(ख) फॉफा हवा म किंजरत रइथे।
(ग) केकरा घलो बिला म रइथे।
(घ) मछरी पानी म तउँस्थे ।
समझव कतकोन जीव-जंतु के नाँव ल सँघरा बोले जाथे। जइसे कुकुर – बिलइ
प्रश्न 4. ए पाठ म आय शब्द मन बर जोड़ी (सँघरा अवझ्या शब्द) खोज के लिखव ।
1. खेत —————-
2. गाय —————-
प्रश्न 5. पढ़व, चिन्हव अउ सबले अलग ल छाँट के लिखव
(क) बघवा, कउँवा, हाथी, कोलिहा
(ख) खोंधरा, बिला, जलेबी, पिंजरा
(ग) रेरा चिरइ मिट्ठू कोइली, केकरा
(घ) बेंदरा, मछरी, केछवा, मेचका
योग्यता विस्तार-
1.
मछरी, मँचका, कउँवा अउ मिट्टू के चित्र बनावव ।
2.
चिरइ मन अपन खोधरा ल कइसे बनायें ? देख के बतावव ।
34
मुसुवा अऊ बेंदरा के अलग-अलग कहिनी खोजव अउ कक्षा म सुनावव ।
चार प्रकार के चिरइ मन के खोंधरा के बारे में लिखव
(1) खोंधरा बनाए के जघा कोन तिर है ?
(2) खोंधरा बनाए बर का का जिनिस के उपयोग होए हे?
(3) खाँवरा ह दूसर चिरई के खोंधरा ले का का बात में अलग हे ?